Tuesday 30 October 2012

Teori Behaviorisme

Teori ini dipelopori oleh B.F. Skinner yang berkaitan dengan proses pembelajaran. Individu sentiasa mengambil tindakan sengaja dan beroperasi dalam proses pembelajaran. Tingkah laku adalah perkara yang dipelajari. Operasi ini dipengaruhi oleh kesan positif ataupun negatif. Teori behaviorisme dikaitkan dengan ransangan dan kelaziman iaitu perkara yang dipelajari ataupun semulajadi. Kebanyakannya tingkah laku berlakuu spontan dan dengan sengaja bertindak balas pada persekitaran. Ia dinamakan tingkah laku operan. Ia bergantung pada peneguhan yang ada selepasnya. Ia bertindak ke atas persekitaran dan mengubahnya.

Tahap Perkembangan
Terdapat beberapa tahap perkembangan dalam Teori Behaviorisme yang dikemukakan oleh Skinner iaitu :

  Jadual jeda masa yang tetap
Peneguhan diberi pada masa yang ditetapkan. Prsoses pengukuhan tidak mempunyai kaiatn dengan bilangan gerak balas yang berlaku. Skinner mendapati, lebih pendek masa pengukuhan, lebih kuat frekuensi berlakunya gerak.

Peneguhan berjadual mengikut nisbah
Pengukuhan hanya dapat diberi selepas beberapa gerak balas yang dilakukan. Pengukuhan di sisni bergantung pada kekerapan subjek member respons.

Jadual masa tidak tetap
Pengukuhan mungkin muncul selepas dua jam dalam masa pertama. Contohnya, individu yang memancing sepanjang hari mendapat ikan dalam masa yang tidak menentu bergantungg pada jumlah ikan yang memakan umpannya.

Jadual nisbah tidak tetap
Ia berasaskan purata bilangan respons antara punca pengukuhan. Ia berkesan memberikan respons yang tinggi dan stabil seperti yang berlaku di kasino judi.

No comments:

Post a Comment