Tuesday 30 October 2012

Mengapa Manusia Bermasalah

Tidak ada seorang pun di kalangan kita yang sukakan masalah. Namun, masalah yang timbul bukan atas kehendak dirinya sendiri. Kadang kala disebabkan oleh faktor persekitaran yang menyebabkan kita terpaksa berhadapan dengan masalah manusia sendiri yang mencipta masalah. Individu yang Berjaya mencipta penyelesaian menerima habuan daripada kejayaan itu. Terdapat beberapa faktor yang menyebabkan individu bermaslah. Antaranya adalah :
Gangguan emosi
Gangguan emosi boleh berlaku apabila individu itu terlalu memikirkan masalah ataupun peristiwa yang tidak dapat dilupakan. Keadaan inimneyebabkan individu bermaslah dan memerlukan bimbingan.

Kehendak tidak tercapai
Masalah timbul apabila kehendak diri tidak dapat dipenuhi atau tercapai. Ini kerana individu cuba berfikir cara bagi memenuhi kehendak-kehendak mereka sehingga menjadikannya masalaha dalam hidup.

 Kurang kasih sayang
Kasih saying daripada ibu bapa amat penting bagi anak mereka. Kurang kasih saying dan perhatian menyebabkan konflik dalam diri anak yang akhirnya menimbulkan masalah dalam diri. Mereka tidak ceria dan mengalami kemurungan.

Terlalu rendah diri
Menurut psikologi, seseorang yang dilahirkan dengan kekurangan tertentu yang membawa kepada perasaan rendah diri. Perasaan inferior ini bukan dianggap sebagai kelemahan atau kekurangan tetapi aspek yang membawa kepeda perkembangan individu itu. Namun, ia adalah masalah bagi individu itu.

 Terlalu memendam perasaan
Manusia yang terlalu memendam perasaan dikatakan mengalami masalah kerana mereka tidak gemar meluahkan perasaan kepada orang lain bagi meringankan beban yang ditanggung. Apabila individu itu menyimpan dan memendam perasaan, ia memakan diri sendiri. Individu sentiasa berasa resah dan tidak bermaya melakukan pekerjaan.,

No comments:

Post a Comment