Monday, 29 October 2012

Siapakah Fasilitator..


Dalam usaha mengenal pasti individu yang layak dianggap fasilitator, aspek penting yang perlu ditekankan adalah individu yang mampu membantu dan memimpin orang lain menuju matlamat yang nyata dan positif. Fasilitator dalam konteks ini berperanan sebagai pemudah cara atau pembimbing bagi suatu kelompok.
      Menurut Farell dan Weaver (2000), fasilitator adalah individu yang membantu bagi melancarkan proses komunikasi sekelompok manusia sehingga mereka dapat memahami ataupun menyelesaikan masalah secara bersama. Ia bukan individu  yang hanya memberikan nasihat ataupun pendapat shaja. Menurut Zuraidah(2001) pula, fasilitator adalah individu wayang dapat diterima oleh seluruh anggota kelompok sehingga posisinya neutral dan terus membantu kelompok bagi menyelesaikan masalah serta membuat keputusan bagi meningkatkan keberkesanan kelompok.
     Selain itu, fasilitator juga adalah individu yang bijak mengaplikasikan kemahairan perhubungan antara perorangan dan berupaya membentu individu ataupun kerlompok mencapai  matlamat. Justeru, ia juga menjadi sumber penyelesaian yang baik bagi pelbagai masalah kelompok. Menurut Wan Najihan (2003) pula, fasilitator adalah individu yang mempunyai kesedaran berbakti kepada masyarakat dan mengamalkan cara hidup sederhana. Mereka sentiasa melengkapkan  diri dengan pelbagai kemahiran dan pengetahuan yang diperlukan bagi memastikan dirinya dapat menjalankan tanggungjawab dengan baik dan sempurna. 

No comments:

Post a Comment

Post a Comment