Tuesday 30 October 2012

Konsep Dan Definsi Fasilitator Efektif

Fasilitator efektif adalah individu yang mempunyai kemahiran serta ilmu pengetahuan bagi mengendalikan kelompok. Sebenarnya, fasilitator efektif mempunyai cirri-ciri dan kebolehan tersendiri. Fasilitator efektif bermaksud individu yang mempunyai pengaruh dan pelbagai nilai yang diperlukan semasa membimbing ahli-ahli dalam kelompok dan bersama-sama menyelesaikan masalah.
      Menurut Norjihan (2003), fasilitator efektif melibatkan pelbagai sikap dan ketrampilan peribadi. Oleh itu, fasilitator efektif perlu mempunyai ciri-ciri seperti berikut :
1.      Kualiti keperibadian
Ia merangkumi elemen-elemen seperti jujur pada diri sendiri, bertindak dengan keyakinan diri, konsisten, peka, memerhatikan orang lain secara tulus dan tidak memiliki kepentingan peribadi apabila bertindak. Ini kerana ia menyedari kemampuan dan keterbatasan diri sendiri.
2.      Pengetahuan asas
Fasilitator efektif mengerti dan menghargai kepentingan prinsip pembelajaran dewasa, gaya komunikasi dalam kelompok, perbezaan budaya, dinamika kelompok dan antara peribadi, subjek ataupun kadar keahlian dalam suatu kelompok dan metodologi latihan dan pengajaran.
3.      Keterampilan dalaman
Jenis fasilitator yang terampil dalam pelbagai kemahiran seperti kemahiran mendengar secara aktif, berkomunikasi secara terbuka, member ataupun menerima kemasukan ahli baru, sudi mengajukan pertanyaan dan sebagainya.
Jelas menunjukkan individu itu tidak secara langsung menjadi fasilitator efektif dengan hanya  membaca buku. Sebaliknya, ia perlu menggabungkan pengalaman, umpan-balik, pemerhatian dan refleksi bagi membangun kompetensi. Pengalaman adalah alat latihan paling efektif.

No comments:

Post a Comment