Menurut Norjihan (2003), fasilitator efektif
melibatkan pelbagai sikap dan ketrampilan peribadi. Oleh itu, fasilitator
efektif perlu mempunyai ciri-ciri seperti berikut :
1. Kualiti keperibadian
Ia merangkumi elemen-elemen seperti jujur pada diri sendiri, bertindak
dengan keyakinan diri, konsisten, peka, memerhatikan orang lain secara tulus
dan tidak memiliki kepentingan peribadi apabila bertindak. Ini kerana ia
menyedari kemampuan dan keterbatasan diri sendiri.
2. Pengetahuan asas
Fasilitator efektif mengerti dan menghargai kepentingan prinsip
pembelajaran dewasa, gaya komunikasi dalam kelompok, perbezaan budaya, dinamika
kelompok dan antara peribadi, subjek ataupun kadar keahlian dalam suatu
kelompok dan metodologi latihan dan pengajaran.
3. Keterampilan dalaman
Jenis
fasilitator yang terampil dalam pelbagai kemahiran seperti kemahiran mendengar
secara aktif, berkomunikasi secara terbuka, member ataupun menerima kemasukan
ahli baru, sudi mengajukan pertanyaan dan sebagainya.
Jelas menunjukkan individu itu tidak secara langsung menjadi
fasilitator efektif dengan hanya membaca
buku. Sebaliknya, ia perlu menggabungkan pengalaman, umpan-balik, pemerhatian
dan refleksi bagi membangun kompetensi. Pengalaman adalah alat latihan paling
efektif.
No comments:
Post a Comment