Tuesday 30 October 2012

Jenis dan Kategori Masalah Manusia


 Masalah tingkah laku seksual
Masalah tingkah laku merangkumi homoseksual, mak nyah, gengsterisme, vandalisme dan sebagainya. Tingkah laku begini dikatakan bermasalah dan dipandang serong oleh lapisan masyarakat.
2.     
       Masalah dalam perhubungan sosial
Selain itu, masalah dalam perhubungan sosial juga salah saru kategori masalah yang dialami oleh manusia. Contonya, maslah menyesuaikan diri ketidaksesuaian ini menyebabkan individu tidak dapat berkomunikasi dengan baik dalam kelompoknya.  Apabila keadaan itu dibiarkan berterusan, member tekanan kepada dirinya.

 Kecelaruan mental
Kecelaruan mental selalunya berlaku apabila seseorang itu memikirkan sesuatu masalah atau menghadapi tekanan hidup. Ia juga boleh berlaku apabila mereka tidak dapat mengawal perasaan ketika menghadapi sesuatu trauma. Selalunya orang sebegini perlu diletakkan dibawah kaunseling atau psikiatris.

 Masalah kasih sayang
Masalah kasih saying wujud apabila individu kurang mendapat kasih sayang.  Mereka berasa gelisah, keseorangan, kecewa, berlaku gangguan emosi, bimbang dan tidak bahagia. Keadaan ini akan menyebabkan mereka berasa tertekan dan seterusnyya mendatangkan masalah kepada diri mereka.

Masalah penghargaan kendiri
Penghargaan kendiri penting dalam kehidupan. Setiap orang di dunia ini memerlukan penghargaan atau pengiktirafan, bukan sahaja daripada diri sendiri malah daripada masyarakat sekeliling. Apabila penghargaan kendiri tiada, individu rasa tidak yakin, kecewa, rendah diri, tidak berkebolehan dan berasa tidak dihargai. Keadaan ini yang mendatangkan masalah dalam diri individu itu.

Masalah kesempurnaan kendiri
Kesempurnaan kendiri adalah semua keperluan dipenuhi, Berjaya dalam hidup, faham makna kehidupan dan sebagainya. Namun, apabila individu itu tidak mencapai kesempurnaan kendiri, individu mudah hilang kawalan diri dan tidak dapat berfikiran waras dalam menghadapi pelbagai masalah. 

No comments:

Post a Comment