Tuesday 30 October 2012

Kepentingan Memahami Prinsip Dan Etika Fasilitator

Melahirkan fasilitator yang bertanggungjawab
Fasilitator bertanggungjawab pada segala indakan yang diambil supaya menepati dengan undang-undang yang ditetapkan. Mereka sentiasa mengutamakan kepentingan dan member tumpuan pada masalah mereka.

    Bersedia membantu ahli-ahli

Sebagai fasilitator yang berprinsip dan beretika, mereka sentiasa bersedia memberikan bantuan kepada ahli-ahli dalam usaha mencari pelbagai strategi bagi menyelesaikan masalah mereka.

Fasilitator memiliki sikap jujur
Fasilitator memiliki sifat jujur terhadap nilai-nilai diri dan perasaan bersama ahli-ahli kelompok. Ia perlu melakukan sesuatu mengikut kemampuan diri tanpa membohongi orang lain. Fasilitator yang tulen adalah fasilitator yang mempunyai prinsip sendiri dan mematuhi etika kaunseling.

Kerahsiaan
Fasilitator perlu menjelaskan kepentingan kerahsiaan dan setiap ahli perlu mengaplikasikan prinsip itu kerana ia adalah satu cara membentuk kepercayaan.

  Dapat menjalankan tugas yang ditetapkan
Ia mendorong fasilitator dan ahli-ahli menjalankan tugas dan kerja yang ditetapkanbagi mengelakkan timbulnya kelemahan dalam kelompok. Hubungan yang mesra dan komunikasi akan timbul dalam kelompok




No comments:

Post a Comment