Tuesday 30 October 2012

Ciri-ciri Manusia Bermasalah

Individu yang bermasalah menunjukkan cirri-ciri berlainan daripada orang biasa. Ini kerana, banyak daripada maslah kita ditunjukkan melalui ekspresi muka. Seperti mana yang dinyatakan, pepatah inggeris iaitu ‘ Face is the image of the soul’. Antara ciri-ciri manusia bermasalah yang dapat dikenalpastikan adalah seperti berikut :

Suka menyendiri
Manusia bermasalah lebih cenderung bersendirian daripada bergaul dengan orang lain. Ini kerana mereka menganggap orang lain tidak dapat menyelesaikan masalah mereka dan tidak memahami dirinya. Adakalanya mereka rasa rendah diri memberitahu masalahnya kepada orang lain kerana rasa malu.

Terlalu emosi
Orang yang bermasalah juga terlalu emosi. Mereka mudah melenting atau cepat marah. Ini kerana mereka hilang kekuatan dan keyakinan diri. Oleh itu, apabila dimarahi mereka, cepat berasa sedih dan tersinggung.

 Tiada keyakinan diri
Manusia yang bermasalah selalunya hilang keyakinan diri. Mereka merasakan diri mereka  tidak berguna kerana tidaka dapat menyelesaikan masalah sendiri. Mereka takut mengambil keputusan sendiri kerana merasakan keputusan mereka itu tidak betul dan tidak dapat menyelesaikan masalah. Orang seperti ini selalunya memerlukan pembimbing bagi memulihkan keyakinan diri.

 Melakukan perkara yang melanggar undang-undang
Manusia yang bermasalah cenderung melanggar undang-undang. Mereka tidak dapat berfikir dengan waras apabila ditimpa masalah. Mereka merasakan segala masalah tidak dapat diselesaikan. Bagi menerangkan tekanan, mereka melepaskannya melalui cara lain.

Merosakkan harta benda awam
Merosakkan harta benda awam juga salah satu cirri manusia yang bermasalah. Meeka cenderung melakukan vandelisme kerana menganggap dengan cara itu dapat mengurangkan tekanan yang mereka hadapi.

Melakukan penyelewengan seksual
Penyelewengan seksual berlaku apabila individu melakukan perbuatan homoseksual. Mak nyah, sumbang mahram, dan sebagainya. Mereka dikatakan bermasalah kerana melakukan perkara yang dianggap tidak normal oleh masyarakat. Mereka berasa puas dengan tingkah laku mereka dan mahu mendapat persetujuan orang lain. 

1 comment: