Tuesday 25 September 2012

Ciri-ciri Kaunselor yang Effektif



Corey (2001) menjelaskan kaunselor yang efektif perlumempunyai cirri-ciri seperti di bawah;

  • Mempunyai kesedaran kendiri - Kaunselor sepatutnya berterusan membentuk kesedaran nilai dan perasaan untuk terus berkembang
  • Mempunyai minat - Kaunselor yang efektif menunjukkan minat dengan perkara-perkarayang berlaku dan juga pengetahuan mengenai budaya lain
  • Pengetahuan dan kemahiran - Dalam usaha menjadi kaunselor yang efektif, kaunselor perlu bersediauntuk mengaplikasikan teori psikologikal dan latihan dalam dirimereka. Kaunselor mesti mengintegrasi kecekapan pelbagai budayayang ada dalam bentuk pengetahuan dan kemahiran.
Gibson and Mitchell (2003) menjelaskan keberkesanan seorangkaunselor dan kaunseling bergantung kepada beberapa faktor termasuk

  • Personaliti dan latar belakang kaunselor
  • Pendidikan formal yang diterima oleh kaunselor 
  • Kebolehan kaunselor untuk melibatkan diri dengan aktiviti kaunseling yang bersifat profesional seperti pendidikan berterusan, penyeliaan dan perundingan.
Sementara itu, Patterson & Welfel (2000) menjelaskan ciri-ciri kaunselor yang efektif sebagai mempunyai kestabilan, bersifatharmoni dan mempunyai tujuan. Personaliti kaunselor adalah pentingselain daripada penguasaan ilmu pengetahuan, kemahiran ataupunteknik (Cavanagh, 1990). Pendidikan sahaja tidak mampu untuk mengubah ciri-ciri individu.

Seorang kaunselor yang efektif akan berkembang sebagaiseorang individu dan membantu individu lain untuk berkembang.Dengan erti kata lain, kaunselor yang efektif adalah sensitif kepadadiri mereka dan orang lain. Kaunselor yang efektif juga memantausikap diri, mendengar, bertanya dan meneroka perbezaan budaya danetnik dalam cara yang terbuka dan positif (Ford, Harris, & Schurger,1993).


Zainal Abidin Ahmad dan Wan Abdul Kader Wan Ahmad(2004) menggariskan ciri-ciri kaunselor yang efektif seperti di bawah:-


  • Kepercayaan bahawa klien adalah individu yang unik dan berharga
  • Kepercayaan bahawa kliennya berkeupayaan untuk berubah
  • Memahami dan mengetahui bagaimana individu yang efektif  berfungsi.
  • Mempunyai pengetahuan dan kemahiran yang diperlukan untuk membantu individu yang terbatas perfungsiannya
  • Mempunyai kesanggupan melibatkan dirinya dalam prosesinterpersonal
  • Mengenal diri sendiri dan kemahiran yang ada serta batasannya.






No comments:

Post a Comment