Saturday 9 March 2013

Keperluan Kaunselor Mengetahui Latarbelakang Agama dan Spiritual Klien

Pengenalpastian latar belakang agama dan kepercayaan klien adalah penting dalam usaha untuk  mengenalpasti permasalahan dan menggalakkan perhubungan dan kefahaman kaunselor. Dalam hal ini penilaian tersebut perlu dilaksanakan demi memastikan kelicinan perjalanan proses kaunseling. Penilaian aspek latarbelakang klien perlu dibuat terlebih dahulu adalah bertujuan untuk :
  • Menolong terapis dan kaunselor memahami pandangan klien terhadap dunia dan seterusnya meningkatkan keupayaan kaunselor untuk empati serta memahami dan berusaha untuk membantu mereka dengan lebih efektif( Richards dan Bergin, 2002)
  • Membolehkan kaunselor menentukan samada orientasi agama dan spiritual klien adalah sihat ataupun sebaliknya dan melihat kesan ke atas masalah dan gangguan yang mereka alami.
  • Menolong terapis menentukan samada kepercayaan spiritual dan agama klien dapat digunakan sebagai sumber untuk menolong mereka menyesuaikan diri dalam proses penyembuhan.
  • Menolong terapis menentukan intervensi spiritual yang bersesuaian dalam usaha untuk menolong klien 
  • Membantu terapis menentukan samada klien mempunyai keraguan, masalah serta keperluan spiritual yang belum diselesaikan.
     Kaunselor yang gagal untuk melihat dan menitikberatkan aspek agama dan spiritual boleh dikatakan mengabaikan sebahagian daripada identiti klien. Ini adalah kerana aspek spiritual banyak melibatkan isu-isu seperti perhubungan, pemilihan dan perkembangan kerjaya, kehidupan dan kematian. Justeru, pengabaian nilai spiritual boleh memberi kesan yang negatif kepeda perhubungan kaunseling.

No comments:

Post a Comment