Tuesday 30 October 2012

Program 'Fight For Future'

Assalamualaikum...
Alhamdulillah, dengan rendah diri saya bersyukur ke hadrat ilahi kerana dengan izin-Nya saya dan kawan-kawan berjaya mengadakan program ‘Fight For Future’ selama 3 hari 2 malam bertempat di Sekolah Agama Menengah Parit Baru, Sabak Bernam. Rahmat dan kasih sayang-Nya memudahkan dan mengizinkan saya dan kawan-kawan mengadakan program di sekolah tersebut walaupun pada awalnya terdapat pelbagai halangan.
      Penulisan saya pada kali ini bertujuan untuk menceritakan perjalanan program kami di SAMPB secara ringkas. Saya dan kawan-kawan diterima baik oleh warga SAMPB tidak kira pengetua, GPK HEM, kaunselor, tukang sapu, pak Guard, makcik kantin dan tidak lupa adik-adik Tingkatan 3.
    Program kali ini agak mencabar kerana kami berlima perlu mengendalikan 12o lebih pelajar. Pada awalnya, dalam hati saya berkata “ mampukah aku?”. Tetapi setelah sampai kesana, semangat untuk mengenali adik-adik sampb semakin membara dan Alhamdulillah semangat kami teguh. Walaupun dalam keadaan letih, kami tetap meneruskan aktiviti-aktiviti yang telah dirancang dan kami berjaya buktikan bahawasanya kami hebat walaupun kami hanya berlima dan tiada fasilitator tambahan. Alhamdulillah, kamilah yang bertindak sebagai akak fasilitator, kami juga yang menjadi juru kamera, kami yang menjadi peserta dan kami juga yang menjadi pembimbingg adik-adik sampb.
      Pengalaman yang amat menyeronokkan apabila program yang diadadakan mendapat sambutan daripada seluruh warga sekolah dan pihak sekolah mengucapkan terima kasih atas kesudian mengadakan program terhadap pelajar lepasan pmr. Adik-adik sampb amat berharap program seterusnya akan menyusul untuk sekolah mereka.
     Ucapan terima kasih tidak terhingga kepada warga SAMPB kerana banyak membantu dan memberikan kerjasama yang padu. Pengalaman yang baru diperolehi dan segala kekurangan, insya Allah akan diperbaiki dan akan membuat penambaikan. Insya Allah. 

Teori Pemusatan Individu

Teori pemusatan klien dipelopori oleh Carl Roger. Ia berkaitan dengan personality manusia yang dibentuk sejak dari kecil. Menurut teori ini, manusia mampu memperbaiki diri sendiri bagi mencapai matlamat dalam hidup. Dalam teori ini, beliau percaya manusia adalah makhluk rasional yang mempunyai kesedaran. Beliau juga menekankan pengalaman pada masa sekarang lebih penting daripada pengalaman lepas. Oleh itu, kaunselor perlu memfokuskan pada perasaan klien pada masa sekarang walaupun isu yang dibincangkan adalah perkara lepas.

Tahap Perkembangan
Terdapat beberapa tahap perkembangan yang dikemukakan oleh Rogers bagi menjelaskan lagi keadaan manusia mengikut situasi yang ditetapkan. Antaranya ialah :

Kecenderungan kesempurnaan.
Manusia didorong oleh kecenderungan mempertahankan dan meningkatkan kendiri. Ia merangkumi keperluan psikologi dan fisiologi. Kita menilai pengalaman dengan melihat cara ia menepati kecenderungan kesempurnaan.

 Anggapan positif
Keperluan anggapan positif adalah universal dan berpanjangan. Ia termasuk kasih sayang dan penerimaan orang lain terutamanya ibu semasa masih bayi.

Anggapan positif tanpa syarat
Individu merasakan dirinya diterima ataupun tidak bukan bergantung pada apa-apa prasyarat.

Anggapan kendiri positif
Biasanya, anggapan positif datang daripada diri sendiri dan tingkah laku orang lain.

 Keadaan yang bernilai
Ia berkembang daripada proses anggapan positif kepada anggapan kendiri positif. Individu hanya menunjukkan tingkah laku yang disukai oeh orang lain.

 Kemurungan
Kemurungan adalah keadaan yang tidak kongruen perkembangan antara konsep kendiri dan persekitaran. Keadaan ini  berlaku apabila wujud ketidaksamaan antara kendiri yang dipersepsi dengan kendiri sebenar dan menyebabkan kebimbangan berlaku.

Teori Behaviorisme

Teori ini dipelopori oleh B.F. Skinner yang berkaitan dengan proses pembelajaran. Individu sentiasa mengambil tindakan sengaja dan beroperasi dalam proses pembelajaran. Tingkah laku adalah perkara yang dipelajari. Operasi ini dipengaruhi oleh kesan positif ataupun negatif. Teori behaviorisme dikaitkan dengan ransangan dan kelaziman iaitu perkara yang dipelajari ataupun semulajadi. Kebanyakannya tingkah laku berlakuu spontan dan dengan sengaja bertindak balas pada persekitaran. Ia dinamakan tingkah laku operan. Ia bergantung pada peneguhan yang ada selepasnya. Ia bertindak ke atas persekitaran dan mengubahnya.

Tahap Perkembangan
Terdapat beberapa tahap perkembangan dalam Teori Behaviorisme yang dikemukakan oleh Skinner iaitu :

  Jadual jeda masa yang tetap
Peneguhan diberi pada masa yang ditetapkan. Prsoses pengukuhan tidak mempunyai kaiatn dengan bilangan gerak balas yang berlaku. Skinner mendapati, lebih pendek masa pengukuhan, lebih kuat frekuensi berlakunya gerak.

Peneguhan berjadual mengikut nisbah
Pengukuhan hanya dapat diberi selepas beberapa gerak balas yang dilakukan. Pengukuhan di sisni bergantung pada kekerapan subjek member respons.

Jadual masa tidak tetap
Pengukuhan mungkin muncul selepas dua jam dalam masa pertama. Contohnya, individu yang memancing sepanjang hari mendapat ikan dalam masa yang tidak menentu bergantungg pada jumlah ikan yang memakan umpannya.

Jadual nisbah tidak tetap
Ia berasaskan purata bilangan respons antara punca pengukuhan. Ia berkesan memberikan respons yang tinggi dan stabil seperti yang berlaku di kasino judi.

Teori Psikososial

Teori psikososial dipelopori  oleh Erik Erikson. Beliau berpendapat, ego beroperasi dengan sendiri dan bebas daripada emosi dan motivasi id. Ego mentadbir dan membuat sintesis yang membantu manusia mengatasi konflik dalaman dan persekitaran. Psikologi ego menekankan integrasi antara desakan biologi dan psikososial bagi menentukan fungsi personaliti. Ia juga menekankan konteks interpersonal, budaya dan sejarah yang unik di mana manusia melalui krisis dalam proses perkembangan. Dalam teori ini, ia lebih menekankan krisi yang dihadapi oleh menusia pada setiap peringkat perkembangan manusia. Krisis itu perlu diatasi sebelum meneruskan ke peringkat seterusnya supaya tidak mengalami kecewa dalam hidup.

Tahap Perkembangan
Erikson percaya, tahap perkembangan manusia dipelopori oleh epigenetic di mana perkembangan berlaku dalam beberapa peringkat dan bersifat universal. Beliau lebih menekankan aspek perkembangan dan fungsi ego yang positif. Antara tahap perkembangan manusia adalah :

Percaya vs tidak percaya
Ia lebih kepada ransangan zon mulut. Konsep trust (percaya) dan mistrust (tidak percaya)terbentuk bergantung pada teladan yang ditunjukkan oleh ibu.

Autonomi vs rasa bersalah
Perasaan autonomi dan kawalan kendiri terbentuk apabila ibu bapa memberi bimbingan kepada anak-anak. Anak-anak memiliki perasaan positif terhadap orang lain dan berasa bangga. Mereka mempunyai kehendak membuat keputusan sendiri.

Inisiatif vs daya usaha
Sifat inisiatif mula berkembang dan mereka mempunyai sifat ingin tahu yang tinggi berkenaan diri dan persekitarannya. Imaginasi mereka sangat aktif. Apabila kanak-kanak dihukum, mereka rasa bersalah.

 Industri vs rasa rendah diri
Kanak-kanak mempunyai sikap industri iaitu sibuk belajar cara menyempurnakan suatu tugas. Bahayanya pada peringkat ini adlah apabila kanak-kanak gagal mempelajari sesuatu dan akhirnya membnetuk perasaan inferior.

 Identiti diri vs lawan kekeliruan identiti
Ia berlaku pada peringkat umur antara umur 13 hingga 19 tahun. Biasanya, remaja menghadapi masalah krisis identiti. Krisis identiti timbul kerana keliru dengan peranan sebenar diri mereka. Remaja mudah menerima nilai-nilai yang dibawa oleh arus tidak kira positif mahupun negatif.

Rasa kasih sayang vs mengasingkan diri
Pada peringkat umur antara 20 hingga 24 tahun, golongan muda mula menjalinkan hubungan akrab dan mesra dengan orang lain. Mereka sudah mula mencari pasangan dan sanggup berkorban bagi mempertahankan hubungan itu.

Generativiti vs kekakuran
Peringkat ini berlaku daripada umur 25 hingga 64 tahun. Golongan dewasa yang mempunyai ego yang kuat dan hubungan yang matang dengan orang lain. Generativiti melibatkan proses meningkatkan karier yang priduktif dan mengambil berat kebajikan generasi akan datang.

Integriti ego vs sesalan
Peringkat ini bermula daripada usia 65 tahun hingga akhir hayat. Ini adalah masa individu selalu melakukan refleksi kendiri dimana individu mengenang kembali perkara yang pernah dilalui sepanjang hayat. Apabila mereka merasa berpuas hati, kesepaduan akan timbul. Jika sebaliknya, mereka mengalami sesalan hidup.

Mengapa, Kenapa, dan Bagaimana Klien Bermasalah Wujud?

Masalah yang wujud dalam diri biasanya timbul disebabkan oleh diri sendiri ataupun orang lain di sekeliling kita. Kita tidak dapat lari daripada masalah walaupun tidak menginginkan masalah itu datang kepada kita. Menurut Ahmad Zaidi Abdul Razak (2004), terdapat beberapa keadaan yang menjelaskan mengapa dan bagaimana klien bermasalah wujud. Antaranya adalah :

Malas berfikir
Apabila sikap malas berfikir menguasai diri, ia menyebabkan kita mengikut orang lain ataupun  melakukan secara membuta tuli. Lama-kelamaan, ia membawa maslah kepada diri serta orang lain

Helah bela diri
Helah bela diri bermaksud sikap takut menerima sebarang tanggungjawab dengan menyediakan pelbagai alas an bagi melepaskan diri daripada tanggungjawab itu. Individu juga hilang keyakinan diri dan cuba menghindari diri daripada bercampur dengan orang lain kerana takut dikritik. Keadaan ini menjadi masalah kerana mereka tidak menerima orang lian dan bantuan orang lain.

Suka meremehkan sesuatu
Sikap suka meremehkan sesuatu tidak menguntungkan individu. Apabila situasi sebegini berlaku. Ia bukan sahaja membawa masalah kepada orang lain, malah pada diri sendiri. Ia dianggap sebagai golongan bermasalah oleh orang lian dan mereka menjauhi diri daripadanya.

 Berdukacita dan kecewa.
Individu sering mengikatkan dirinya dengan kenangan lampau yang memedihkan perasaan. Ini menyebabkan mereka sentiasa berada dalam suasana sedih, bimbang dan hidup tanpa haluan.  Klien ini memerlukan  bantuan kaunselor  supaya dapat bangun semula dan memulakan kehidupan baru dalam hidupnya.

Ciri-ciri Manusia Bermasalah

Individu yang bermasalah menunjukkan cirri-ciri berlainan daripada orang biasa. Ini kerana, banyak daripada maslah kita ditunjukkan melalui ekspresi muka. Seperti mana yang dinyatakan, pepatah inggeris iaitu ‘ Face is the image of the soul’. Antara ciri-ciri manusia bermasalah yang dapat dikenalpastikan adalah seperti berikut :

Suka menyendiri
Manusia bermasalah lebih cenderung bersendirian daripada bergaul dengan orang lain. Ini kerana mereka menganggap orang lain tidak dapat menyelesaikan masalah mereka dan tidak memahami dirinya. Adakalanya mereka rasa rendah diri memberitahu masalahnya kepada orang lain kerana rasa malu.

Terlalu emosi
Orang yang bermasalah juga terlalu emosi. Mereka mudah melenting atau cepat marah. Ini kerana mereka hilang kekuatan dan keyakinan diri. Oleh itu, apabila dimarahi mereka, cepat berasa sedih dan tersinggung.

 Tiada keyakinan diri
Manusia yang bermasalah selalunya hilang keyakinan diri. Mereka merasakan diri mereka  tidak berguna kerana tidaka dapat menyelesaikan masalah sendiri. Mereka takut mengambil keputusan sendiri kerana merasakan keputusan mereka itu tidak betul dan tidak dapat menyelesaikan masalah. Orang seperti ini selalunya memerlukan pembimbing bagi memulihkan keyakinan diri.

 Melakukan perkara yang melanggar undang-undang
Manusia yang bermasalah cenderung melanggar undang-undang. Mereka tidak dapat berfikir dengan waras apabila ditimpa masalah. Mereka merasakan segala masalah tidak dapat diselesaikan. Bagi menerangkan tekanan, mereka melepaskannya melalui cara lain.

Merosakkan harta benda awam
Merosakkan harta benda awam juga salah satu cirri manusia yang bermasalah. Meeka cenderung melakukan vandelisme kerana menganggap dengan cara itu dapat mengurangkan tekanan yang mereka hadapi.

Melakukan penyelewengan seksual
Penyelewengan seksual berlaku apabila individu melakukan perbuatan homoseksual. Mak nyah, sumbang mahram, dan sebagainya. Mereka dikatakan bermasalah kerana melakukan perkara yang dianggap tidak normal oleh masyarakat. Mereka berasa puas dengan tingkah laku mereka dan mahu mendapat persetujuan orang lain. 

Mengapa Manusia Bermasalah

Tidak ada seorang pun di kalangan kita yang sukakan masalah. Namun, masalah yang timbul bukan atas kehendak dirinya sendiri. Kadang kala disebabkan oleh faktor persekitaran yang menyebabkan kita terpaksa berhadapan dengan masalah manusia sendiri yang mencipta masalah. Individu yang Berjaya mencipta penyelesaian menerima habuan daripada kejayaan itu. Terdapat beberapa faktor yang menyebabkan individu bermaslah. Antaranya adalah :
Gangguan emosi
Gangguan emosi boleh berlaku apabila individu itu terlalu memikirkan masalah ataupun peristiwa yang tidak dapat dilupakan. Keadaan inimneyebabkan individu bermaslah dan memerlukan bimbingan.

Kehendak tidak tercapai
Masalah timbul apabila kehendak diri tidak dapat dipenuhi atau tercapai. Ini kerana individu cuba berfikir cara bagi memenuhi kehendak-kehendak mereka sehingga menjadikannya masalaha dalam hidup.

 Kurang kasih sayang
Kasih saying daripada ibu bapa amat penting bagi anak mereka. Kurang kasih saying dan perhatian menyebabkan konflik dalam diri anak yang akhirnya menimbulkan masalah dalam diri. Mereka tidak ceria dan mengalami kemurungan.

Terlalu rendah diri
Menurut psikologi, seseorang yang dilahirkan dengan kekurangan tertentu yang membawa kepada perasaan rendah diri. Perasaan inferior ini bukan dianggap sebagai kelemahan atau kekurangan tetapi aspek yang membawa kepeda perkembangan individu itu. Namun, ia adalah masalah bagi individu itu.

 Terlalu memendam perasaan
Manusia yang terlalu memendam perasaan dikatakan mengalami masalah kerana mereka tidak gemar meluahkan perasaan kepada orang lain bagi meringankan beban yang ditanggung. Apabila individu itu menyimpan dan memendam perasaan, ia memakan diri sendiri. Individu sentiasa berasa resah dan tidak bermaya melakukan pekerjaan.,

Punca Manusia Bermasalah

Perkataan bermasalah sering difahami secara negatif. Ia menjadikan kita keliru dan berat fikiran. Masalah berperanan membuka dan meluaskan daya imaginasi. Selagi ada orang yang melakukan kesilapan,selagi itu wujud masalah yang perlu diselesaikan. Masalah merujuk kepada perbezaan antara apa yang wujud dan apa yang kita mahu dan inginkan. Ia dapat didefinisikan sebagai perkara yang memerlukan penyelesaian. Ia adalah perkara ataupun keadaan yang menimbulkan kesukaran. Setiap masalah mempunyai komponen major iaitu :

Tidak selesa dalam sesuatu situasi 
Apabila individu percaya perkara itu sempurna dan memuaskan, itu bukan masalah. Apabila seseorang tidak selesa dalam situasi itu, seseorang itu dalam maslah dan memerlukan pilihan lain bagi menggantikannya.

Tidak mampu mencapai matlamat
Pada awalnya, matlamat adalah samar-samar kemudian bergerak kepada lebih tepat serta terperinci. Matlamat adalah keinginan untuk dicapai walaupun kadang-kadang fizikal dan pemikiran tidak mampu mencapainya. Apabila tidak tercapai, ia menimbulkan kekecewaan pada diri.

Terdapat halangan untuk berubah
Apabila manusia ingin berubah ia bukan semudah dijangkakan. Ia adalah keadaan dan paksaan yang datang bersama pemilihan penyelesaian dalam susunan bagi mencapai matlamat. Ia dipengaruhi oleh pelbagai faktor diri sendiri dan persekitaran.

Jenis dan Kategori Masalah Manusia


 Masalah tingkah laku seksual
Masalah tingkah laku merangkumi homoseksual, mak nyah, gengsterisme, vandalisme dan sebagainya. Tingkah laku begini dikatakan bermasalah dan dipandang serong oleh lapisan masyarakat.
2.     
       Masalah dalam perhubungan sosial
Selain itu, masalah dalam perhubungan sosial juga salah saru kategori masalah yang dialami oleh manusia. Contonya, maslah menyesuaikan diri ketidaksesuaian ini menyebabkan individu tidak dapat berkomunikasi dengan baik dalam kelompoknya.  Apabila keadaan itu dibiarkan berterusan, member tekanan kepada dirinya.

 Kecelaruan mental
Kecelaruan mental selalunya berlaku apabila seseorang itu memikirkan sesuatu masalah atau menghadapi tekanan hidup. Ia juga boleh berlaku apabila mereka tidak dapat mengawal perasaan ketika menghadapi sesuatu trauma. Selalunya orang sebegini perlu diletakkan dibawah kaunseling atau psikiatris.

 Masalah kasih sayang
Masalah kasih saying wujud apabila individu kurang mendapat kasih sayang.  Mereka berasa gelisah, keseorangan, kecewa, berlaku gangguan emosi, bimbang dan tidak bahagia. Keadaan ini akan menyebabkan mereka berasa tertekan dan seterusnyya mendatangkan masalah kepada diri mereka.

Masalah penghargaan kendiri
Penghargaan kendiri penting dalam kehidupan. Setiap orang di dunia ini memerlukan penghargaan atau pengiktirafan, bukan sahaja daripada diri sendiri malah daripada masyarakat sekeliling. Apabila penghargaan kendiri tiada, individu rasa tidak yakin, kecewa, rendah diri, tidak berkebolehan dan berasa tidak dihargai. Keadaan ini yang mendatangkan masalah dalam diri individu itu.

Masalah kesempurnaan kendiri
Kesempurnaan kendiri adalah semua keperluan dipenuhi, Berjaya dalam hidup, faham makna kehidupan dan sebagainya. Namun, apabila individu itu tidak mencapai kesempurnaan kendiri, individu mudah hilang kawalan diri dan tidak dapat berfikiran waras dalam menghadapi pelbagai masalah. 

Kepentingan Memahami Prinsip Dan Etika Fasilitator

Melahirkan fasilitator yang bertanggungjawab
Fasilitator bertanggungjawab pada segala indakan yang diambil supaya menepati dengan undang-undang yang ditetapkan. Mereka sentiasa mengutamakan kepentingan dan member tumpuan pada masalah mereka.

    Bersedia membantu ahli-ahli

Sebagai fasilitator yang berprinsip dan beretika, mereka sentiasa bersedia memberikan bantuan kepada ahli-ahli dalam usaha mencari pelbagai strategi bagi menyelesaikan masalah mereka.

Fasilitator memiliki sikap jujur
Fasilitator memiliki sifat jujur terhadap nilai-nilai diri dan perasaan bersama ahli-ahli kelompok. Ia perlu melakukan sesuatu mengikut kemampuan diri tanpa membohongi orang lain. Fasilitator yang tulen adalah fasilitator yang mempunyai prinsip sendiri dan mematuhi etika kaunseling.

Kerahsiaan
Fasilitator perlu menjelaskan kepentingan kerahsiaan dan setiap ahli perlu mengaplikasikan prinsip itu kerana ia adalah satu cara membentuk kepercayaan.

  Dapat menjalankan tugas yang ditetapkan
Ia mendorong fasilitator dan ahli-ahli menjalankan tugas dan kerja yang ditetapkanbagi mengelakkan timbulnya kelemahan dalam kelompok. Hubungan yang mesra dan komunikasi akan timbul dalam kelompok




Konsep Dan Definisi Fasilitator Dinamik

Fasilitator dinamik adalah individu yang mempunyai kebolehan yang tinggi bagi mengawal kelompok secara sistematik dan teratur. Ia juga berusaha mewujudkan suasana terapeutik di kalangan ahli-ahli dalam kelompok itu.
      Menurut Wan Norjihan (2003), fasilitator dinamik adalah fasilitator yang dapat mengawal kumpulan di bawah jagaannya dengan baik tanpa mengalami kegagalan yang mengecewakan. Ia mempunyai ciri-ciri tersendiri bagi mengendalikan kelompok iaitu :
  1. Fasilitator yang fleksibel - Fasilitator ini mampu mengubahsuai aktiviti kumpulan yang digunakan dalam sesi sebelum dan semasa aktiviti sedang dijalankan.
  2. Adaptif - Fasilitator mampu mengubahsuai aktiviti kumpulan yang mengalami situasi jurang  yang kritikal.
  3. Proaktif - Sebelum memulakan aktiviti kumpulan, fasilitator mengubahsuai aktiviti yang disediakan  mengikut kesesuaian karakter ahli kumpulan dan objektif program.
  4. Responsive - Apabila aktiviti sedang berlangsung, fasilitator segera membuat apa-apa pengubahsuaian bagi memastikan situasi yang tegang berada dalam keadaan yang terkawal.
  5. Fasilitator yang anjal - Fasilitator juga perlu anjal dengan mampu menerima apa sahaja yang berlaku dalam kumpulan dinamik secara perkara yang bernilai dan dapat meneruskan aktiviti dengan ahli-ahli.


Konsep Dan Definsi Fasilitator Efektif

Fasilitator efektif adalah individu yang mempunyai kemahiran serta ilmu pengetahuan bagi mengendalikan kelompok. Sebenarnya, fasilitator efektif mempunyai cirri-ciri dan kebolehan tersendiri. Fasilitator efektif bermaksud individu yang mempunyai pengaruh dan pelbagai nilai yang diperlukan semasa membimbing ahli-ahli dalam kelompok dan bersama-sama menyelesaikan masalah.
      Menurut Norjihan (2003), fasilitator efektif melibatkan pelbagai sikap dan ketrampilan peribadi. Oleh itu, fasilitator efektif perlu mempunyai ciri-ciri seperti berikut :
1.      Kualiti keperibadian
Ia merangkumi elemen-elemen seperti jujur pada diri sendiri, bertindak dengan keyakinan diri, konsisten, peka, memerhatikan orang lain secara tulus dan tidak memiliki kepentingan peribadi apabila bertindak. Ini kerana ia menyedari kemampuan dan keterbatasan diri sendiri.
2.      Pengetahuan asas
Fasilitator efektif mengerti dan menghargai kepentingan prinsip pembelajaran dewasa, gaya komunikasi dalam kelompok, perbezaan budaya, dinamika kelompok dan antara peribadi, subjek ataupun kadar keahlian dalam suatu kelompok dan metodologi latihan dan pengajaran.
3.      Keterampilan dalaman
Jenis fasilitator yang terampil dalam pelbagai kemahiran seperti kemahiran mendengar secara aktif, berkomunikasi secara terbuka, member ataupun menerima kemasukan ahli baru, sudi mengajukan pertanyaan dan sebagainya.
Jelas menunjukkan individu itu tidak secara langsung menjadi fasilitator efektif dengan hanya  membaca buku. Sebaliknya, ia perlu menggabungkan pengalaman, umpan-balik, pemerhatian dan refleksi bagi membangun kompetensi. Pengalaman adalah alat latihan paling efektif.

Monday 29 October 2012

Siapakah Fasilitator..


Dalam usaha mengenal pasti individu yang layak dianggap fasilitator, aspek penting yang perlu ditekankan adalah individu yang mampu membantu dan memimpin orang lain menuju matlamat yang nyata dan positif. Fasilitator dalam konteks ini berperanan sebagai pemudah cara atau pembimbing bagi suatu kelompok.
      Menurut Farell dan Weaver (2000), fasilitator adalah individu yang membantu bagi melancarkan proses komunikasi sekelompok manusia sehingga mereka dapat memahami ataupun menyelesaikan masalah secara bersama. Ia bukan individu  yang hanya memberikan nasihat ataupun pendapat shaja. Menurut Zuraidah(2001) pula, fasilitator adalah individu wayang dapat diterima oleh seluruh anggota kelompok sehingga posisinya neutral dan terus membantu kelompok bagi menyelesaikan masalah serta membuat keputusan bagi meningkatkan keberkesanan kelompok.
     Selain itu, fasilitator juga adalah individu yang bijak mengaplikasikan kemahairan perhubungan antara perorangan dan berupaya membentu individu ataupun kerlompok mencapai  matlamat. Justeru, ia juga menjadi sumber penyelesaian yang baik bagi pelbagai masalah kelompok. Menurut Wan Najihan (2003) pula, fasilitator adalah individu yang mempunyai kesedaran berbakti kepada masyarakat dan mengamalkan cara hidup sederhana. Mereka sentiasa melengkapkan  diri dengan pelbagai kemahiran dan pengetahuan yang diperlukan bagi memastikan dirinya dapat menjalankan tanggungjawab dengan baik dan sempurna. 

Tuesday 23 October 2012

Ciri-ciri Kaunselor Silang Budaya

Assalamualaikum
Untuk entri nie, saya nak berkongsi cikit tentang ciri-ciri kaunselor yang menjalankan kaunseling silang budaya.


Sikap Kaunselor ( Counselor Attitude )
“ To know where you are going, you must understand where you come from.” Kata-kata ini dipetik daripada E.F Sherida iaitu The World of Culture Presiden. Dari petikan di atas jelas menunjukkan bahawa betapa pentingnya untuk seseorang kaunselor itu memahami siapakah dirinya sebelum mengenali kliennya yang berlainan budaya darinya. Sebagai kaunselor yang menjalankan sesi silang budaya, adalah perlu untuk dia bukan sekarang mengetahui malah memahami asal-usul dia. Perkara seperti agama, etnik, tradisi dan pantang larang yang berlegar di sekekliling dirinya perlu disedari supaya tidak menjejaskan sesi yang dijalankan. Selain itu, kaunselor perlu menyedari nilai budaya yang dipegangnya bagaimana dia sendiri melihat sesuatu budaya itu daripada sudut pandangannya kemudian barulah memahami budaya kliennya. Ini penting jika kaunselor sendiri gagal menyedari wujudnya perbezaan dan persamaan budaya dia dengan kliennya, pasti ada halangan dalam menjalankan sesi. Untuk itu apapun perbezaan yang timbul dari aspek budaya kaunselor harus bijak menselesakan dirinya semasa menjalankan sesi. Ingat salah satu prinsip kaunseling adalah percaya yang setiap manusia itu unik dan berpotensi untuk berkembang. Jadi, apa pun budaya yang diamalkan oleh klien dia harus menerima tanpa syarat tetapi tidak perlulah memaksa diri jika rasa tidak pasti yang anda mampu mengendalikan sesi silang budaya.

Pengetahuan Kaunseling ( Counseling Knowledge )
Pengetahuan yang dimiliki oleh seseorang kaunselor itu sebenarnya antara factor yyang mempengaruhi perjalanan sesi kaunseling silang budaya dan apa-apa jenis sesi sekalipun. Pengetahuan kaunseling tidak terhad dalam memahami teori-teori tertentu shaja. Ini kerana di dalam kaunseling silang budaya, kaunselor perlu memperkembangkan lagi pengetahuannya mengenai budaya-budaya lain. Hal ini akan lebih membantu kaunselor untuk memahami kliennya. Pengetahuan kaunselor terhadap kliennya juga penting , semsa penerokaan adalah perlu untuk kaunselor mengetahui sejarah, pengalam, amalan tradisi, nilai kebudayaan yang dipegang oleh kliennya.

Kemahiran Kaunselor ( Counselor Skill’s)
Dalam kaunseling silang budaya, penekanan terhadap empati adalah penting. Kaunselor perlu tahu memahami secara lisan dan bukan lisan. Biasanya isu yang timbul dalam kaunseling silang budaya adalah laras bahasa yang digunakan dalam sesi. Sekiranya terdapat istilah yang tidak difahami kaunselor, dia perlu bertanya kepada klien bagi memastikan apa yang difahami tentang istilah tertentu adalah menepati dengan apa yang klien ingin sampaikan. Oleh itu, kemahiran kaunselor bukan sahaja tentang kemahiran kaunseling yang dikuasai malah merangkumi kemahiran berbahasa dan memahami body language kliennya. Adalah satu kelebihan jika kaunselor dapat menguasai lebih dari satu bahasa.

Kaunselor dan Kepompong Budaya ( Culturally Encapsulated Counselor )
Kegagalan kaunselor untuk menghadapi kepelbagaian budaya dalam sesi silang budaya disebabkan kaunselor terperangkap dalam kepompong budaya. Kaunselor tidak menyedari akan wujudnya perbezaan nilai dalam budaya kliennya. Kesannya adalah klien selesa dengan sesi yang dijalankan? Disini, adalah perlu bagi seseorang kaunselor mengelak stereotaip dengan melihat kliennya berdasarkan dari mana kelompok asalnya kliennya. Ini perlu dielakkan dan untu memastikan ini tidak berlaku nilai keterbukaan dan kejujuran perlu diamalkan oleh seseorang kaunselor itu. Kaunselor perlu bersikap terbuka dengan apa yang dikongsikan kliennya mengenai budaya atau apa saja. Kaunselor juga perlu jujur dan bersikap telus dengan apa yang difikirkan. Oleh itu, dengan cara ini kaunselor dapat mengelak culturally encapsulated yang membawa kesan negative kepada perhubungan teraputik antara klien dengan kaunselor.

Monday 22 October 2012

Kita Bercinta di Syurga ya


Berkali-kali dia menekan butang 'play' di radio hadapan. Mahu mendengar lagu daripada kumpulan kegemarannya, FarEast. Suasana di luar amat gelap. Sesekali kelihatan pancaran kilat beserta guruh. Sama-sama memeriahkan suasana malam di lebuhraya. Hujan sejak awal perjalanan tadi masih lagi tidak menunjukkan tanda-tanda untuk berhenti mengalah. Hanya beberapa minit sebentar tadi hujan turun renyai-renyai.

Pemanduannya ditumpukan sepenuhnya di jalan yang sedang dilalui. Tahap keselamatan diletakkan pada tahap tertinggi di saat-saat begitu. Manakan tidak. Kiri kanan jalan, dipenuhi dengan kenderaan berat. Masing-masing memecut laju untuk ke destinasi yang dituju. Khuatir jika matanya berasa letih, sejak awal lagi dia sudah minum secawan kopi panas di hentian rehat setengah jam yang lalu. CD yang dimasukkan tadi, mungkin dapat membantu pemfokusannya berada pada tahap yang meyakinkan.

"Abang nak dengar lagu ape?"

Satu suara tiba-tiba memecah kesunyian perut kereta yang sedang meluncur laju.

"Sayang cuba tekan nombor 3.. dah lama abang tak dengar.. sedap lagu tu.."Balas Amin kepada isteri tercinta, Izyani. Dengan nada yang lembut, tetapi masih jelas didengari.

"Tajuk pe lagu tu?"

"Err.. Ade la.. Hehe.."

"Hek eh.. Nak rahsia-rahsia plak.."

"Suprise-surprise.. Lagu ni abang tujukan khas buat bidadari tercinta abang ni.." Ujar Amin bersahaja. Tangannya membelai manja pipi Izyani. Terasa kebahagiaan di situ.

"Romantiknye abang ni.."

"Mesti la.. untuk bidadari abang sorang ni je.."

Seketika kemudian, kedengaran lagu dimainkan. Izyani senyum, seraya memandang wajah suami di kerusi pemandu. Mendalam sekali setiap bait-bait lirik yang dilagukan.

Mekar di taman hati..

Cinta pertama..

Engkau ciptaan seni idaman kasih..

Antara bibir tersiratnya pekerti..

Kelembutan yang mendamaikan jiwa..

"Oo.. lagu ni rupenye.." Izyani sempat menyimpul satu senyuman manja buat sang suami di sebelah.

"Sayang suka lagu ni?"Soal Amin.

"Yup.. suka sangat-sangat.. dulu-dulu kat asrama, memang selalu sangat dengar lagu ni.. Masa remaja kan.. Dulu ada kawan-kawan yang sampai tunggu-tunggu kat radio untuk dengar lagu ni.."

Sayang tak tunggu kat radio?

"Hehe.. ada la gak nak wat camtu.. tapi tak sempat.."

"'First time' abang dengar lagu ni, abang akan fikir sorang-sorang.. sapa la calon isteri abang nanti.. sebab cinta yang Allah anugerah kat abang, abang nak kongsi dengan isteri abang ja.. dan abang selalu berdoa, untuk Allah anugerahkan kat abang, seorang yang solehah untuk sama-sama berkongsi cinta daripada Allah ni.. dan sekarang ni, Allah dah makbulkan doa abang.." Bicara Amin panjang lebar.

Izyani di sebelah menarik nafas panjang. Lalu dihembuskan perlahan. Ada rasa terharu di hatinya. Syukur atas anugerah yang diberikan Allah. Mendapat suami yang soleh. Sentiasa meletakkan cinta atas dasar Iman dan taqwa. Sentiasa mengingatkan bahawa tidak ada satu pun milik kita di dunia.

Semua itu, hanya pinjaman sementara. Yang boleh ditarik balik, pada bila-bila masa. Bersedia atau tidak, bukan itu menjadi persoalan. Tepuk dada, tanya persediaan. Termasuklah dalam soal cinta. Cinta atas dasar kerana-Nya, akan sentiasa merasa bahagia. 

"Tak percaya? Cubalah!" Kata-kata Ustazah Fatimah sejak di zaman matrikulasi dulu, sentiasa terngiang-ngiang di telinga. Dari situ, dia membulatkan tekad. Untuk bercinta hanya kepada suami. Disandarkan cinta itu hanya pada Illahi.

"Sayang pulak camna?"

Amin mengejutkan lamunan Izyani dengan soalan tadi. Perasaan tadi membuatkan dia berasa seperti berkhayal. Khayal dalam keasyikan bercinta bersama suami.

"Sayang akan tanya diri bila dengar lagu tu.. layak ke diri ni untuk terima 'cinta pertama'? Memang rasa tak layak sangat-sangat.. siapa la yang nak 'share' 'cinta pertama' dengan sayang.."

"Alolo.. Wat ayat sedey plak.."Amin memintas kata Izyani.

"Huhu.. yala.. mesti la sedey.. bukan la sedey, tapi camtu la kan.. sapa la kita ni.."

"Sekarang ni sedey lagi la?"Soal Amin ringkas.

"Tak dah!"Balas Izyani.

"Sebab?"

"Sebab tak sedey laa..." ^_^

"Oo.. kenakan abang ye.."

"Tak la.. tapi betul la.. sekarang tak sedey dah.. sebab Allah dah pinjamkan kat sayang seorang suami yang baik, soleh untuk sama-sama kongsi rasa seronok, sedih.."

Amin membelai lembut pipi Izyani. Dirapatkan sedikit tubuh isterinya, lalu dikucup dahi isteri tercinta.

"Semoga kita dapat bercinta lagi di Syurga nanti..Doanya di telinga Izyani..

"Ameen.."Balas Izyani.

Kelihatan kilauan cahaya cerah dari arah belakang kereta. Seperti memberi isyarat kecemasan. Amin memandang ke arah belakang melalui cermin sisi kereta.

"Lajunye kereta tu.."Getusnya di hati.

"Ya Allah!!"

Ayat itu tiba-tiba terpacul daripada mulutnya. Baru kini dia sedar. Mereka sedang berada pada lorong memotong.

Dammmmm!!

Satu hentaman kuat dari arah belakang. Keretanya gagal dikawal. Berputar-putar di tengah lautan kenderaan yang lain. Dapat dirasakan putaran itu amat kuat sekali. Akhirnya melanggar tembok pembahagi jalan.

----

Dalam kebahagian, dijemput bertemu Yang Maha Esa?

Mustahil?

Semoga kita dapat bercinta di Syurga nanti..

Layakkah Aku Menjadi Permaisurinya


Batrisya. Gadis pujaan para teruna. Jika ada kata-kata untuk menggambarkan kecantikan dan keayuannya, pasti bait-bait ini menjadi pilihan. Wajahnya sebujur sirih, alis matanya lentik, pipinya bak pauh dilayang, bibirnya merah delima, rambutnya hitam ikal mayang

Siapa tidak kenal Batrisya? Pujaan jejaka dari kampung hulu hinggalah ke kampung seberang. Ada yang sanggup merantau dari bandar ke pekan hanya semata-mata untuk menyaksikan sendiri keindahan dan kecantikan Batrisya yang sering menjadi topik perbualan hangat setiap jejaka yang telah terkena panahan matanya. Mata yang sering kali melemparkan kerlingan manja sehingga mamak yang tengah buat roti canai pun boleh tersalah menu.

" Assalamualaikum"

Lontaran suara yang matang tersebut segera menarik perhatian Batrisya untuk melihat pemiliknya. Dia segera membetulkan rambutnya yang dibiarkan lepas separas bahu.

"Waalaikumsalam"

Jawapan yang sememangnya dinantikan oleh jejaka yang sedari tadi tercegat di atas tangga rumahnya. Tersentak jejaka tersebut apabila terlihat olehnya akan susuk yang begitu indah lagi menawan. Di dalam hati kecilnya berbisik

" Alangkah manisnya jika susuk yang indah ini dipelihara daripada pandangan ajnabinya"

" Astarghfirullahalazim.... apa yang aku fikir ni?" Jejaka tersebut beristighfar panjang. Betapa dia tadi telah tergoda oleh jelingan mata tersebut yang hanya merupakan panahan syaitan semata-mata. Dia segera menundukkan pandangannya. Dengan nada yang agak tegas dia pun bersuara.

" Ustaz Jamil ada?"

Dengan suara yang sengaja dilembutkan, Batrisya menjawab persoalan tersebut sambil matanya cuba menangkap pandangan jejaka tampan yang sedang berdiri di hadapannya.

" Ayah tidak ada di rumah. Dia baru saja ke masjid. Ada urusan di sana. Masuklah dahulu"

Urusan yang sememangnya dia sendiri tidak pasti kerana dia sendiri pun sudah tidak ingat bila kali terakhir dia menjejakkan kaki ke masjid yang hanya beberapa minit sahaja jauhnya dari rumahnya.

" Masuk? Ah! Tidak mungkinlah! Tidak mungkin aku menceroboh masuk ke dalam rumah seorang wanita yang haram bagiku" bisik hati kecilnya dengan penuh ketegasan.

" Tidak mengapa. Kalau sudah begitu, saya akan ke masjid sahaja. Terima kasih"
dia segera berlalu pergi tanpa menghiraukan Batrisya yang masih memerhatikan setiap langkah kakinya.

Selama ini, tidak ada seorang jejaka di kampung tersebut yang mampu memiliki cinta Batrisya. Biar diberikan tanah sedunia dan selautan emas sekalipun, Batrisya tidak mudah menyerahkan cintanya kepada mana-mana jejaka yang cuba memilikinya. Sudah hampir sekampung pinangan datang kepadanya, namun tidak ada satu pun yang menarik perhatiannya. Dia lebih selesa hidup membujang dan membuat lelaki-lelaki tersebut mabuk kepayang dan sakit rindu kerana terlalu ingin memilikinya. Dia berasa bangga apabila dipuja sebegitu.

Tetapi, sejak kemunculan jejaka tersebut yang tiba bagai angin lalu pada hari itu, Batrisya menjadi tidak keruan. Tidurnya sekejap ke kiri,sekejap ke kanan. Makannya tidak pernah kenyang dan perubahan pada puteri tunggal kesayangannya itu memang ketara sekali pada pandangan mata Ustaz Jamil.

Pada suatu malam yang sepi, setelah selesai solat berjemaah di masjid,Ustaz Jamil segera pulang ke rumah. Pada kebiasaannya, dia akan terus duduk di masjid sehingga larut malam sambil membincangkan urusan-urusan di kampung yang sudah sememangnya menjadi tanggungjawabnya sebagai ketua kampung. Tidak lupa juga dia memberi tazkirah pendek buat santapan rohani setiap jiwa yang hadir untuk solat berjemaah. Tetapi, perasaannya kali ini tidak enak. Perubahan sikap Batrisya sangat merisaukan baginya. Dia melangkah pantas meredah angin malam.

Setibanya di rumah, dilihatnya Batrisya duduk termenung di tepi tangga. Hampir setiap malam Batrisya duduk di situ sambil memerhatikan bulan yang sememangnya pada waktu itu sedang mengambang penuh. Perlahan-lahan Ustaz Jamil menghampiri puteri kesayangannya itu.

Sejak pemergian isteri tercinta, Batrisya, yang selalu menjadi peneman dan penghibur Ustaz Kamil. Sungguh kasihnya dia pada Batrisya sehingga dia tidak pernah sanggup untuk menjentik anak itu walau sekalipun. Kedegilan Batrisya ketika diajak menunaikan solat juga tidak mampu ditanganinya.

Ustaz Jamil sedar, sebagai seorang bapa, betapa dia telah gagal mendidik anaknya menjadi wanita solehah sesuai pesanan arwah isterinya, dan kerana itulah dia menangis dan meratap sedih setiap kali dirinya datang "mengahadap" Allah. Bukan dia tidak mahu anaknya menjadi seorang mujahidah, dia cuma terlalu sayangkan Batrisya sehingga sebesar apapun kesalahannya, Ustaz Jamil tidak sedikitpun memarahi Batrisya. Walaupun begitu, setiap malam, Ustaz Jamil akan memberikan peringatan dan menceritakan pelbagai kisah Ummul Mukminin buat Batrisya kerana Batrisya sangat suka akannya.

Dan seperti biasa, pada malam itu, Ustaz Jamil berhajat untuk meneruskan ceritanya yang masih bersisa semalam. Dia duduk di sisi Batrisya kemudian menatap wajah ayu persis isterinya itu. Dia tersenyum sendiri terkenangkan saat dia dan isterinya duduk di tangga itu 10 tahun yang lalu. Tidak ubah seperti hari ini. Sungguhpun bertahun dia menanggung derita atas pemergian ratunya, dia tetap bersyukur kerana Allah masih menyayanginya dengan mengurniakan sebutir permata yang baginya begitu indah dan berharga.

" Abah, bulan itu cantik kan?" bisik Batrisya perlahan sambil matanya masih memerhatikan bulan yang nun jauh di sana. Tidak berkelip sedikitpun.

Ustaz Jamil segera mengalihkan pandangannya ke arah bulan tersebut. Lama dia berfikir sambil menatap bulan tersebut. Setelah hampir sepuluh minit, Ustaz Jamil pun bersuara.

"Cantik, nak. Bila bulan mengambang penuh macam ni, lagi cantik. Cuba lihat pula pada bintang-bintang yang mengelilingi bulan itu. Bintang pun tak kurang cantiknya. Tanpa bintang-bintang tu, bulan takkan tampak secantik dan semegah itu"

Ustaz Jamil mengatur ayat-ayatnya lagi. Malam ini, dia berhasrat untuk menyampaikan sebuah berita besar buat Batrisya. Berita yang dia sendiri pun tidak tahu akan penerimaannya nanti. Dia bersuara lagi.

"Batrisya...Bulan yang mengambang penuh dan cantik tu samalah seperti kaum wanita yang telah diciptakan oleh Allah di muka bumi ni. Diciptakan dengan fizikalnya yang menarik dan memang indah pada pandangan lelaki. Tetapi, setakat itu sajalah cantiknya. Sama seperti bulan tanpa cahaya bintang. Tidak akan jadi seindah bulan pada malam ini.

Tapi, bulan pada malam ni, dipagari dan dikelilingi oleh bintang-bintang yang gemerlapan sinarnya, tidak ubah seperti wanita-wanita yang menutup segala anugerah Allah itu dengan pakaian yang sepatutnya, yakni pakaian yang menutup aurat. Tidak ketat, tidak nipis, tidak jarang, tidak pula terlalu terang sehingga menarik perhatian mata-mata yang memandang. Wanita-wanita seperti itulah yang paling cantik Batrisya. Seperti cantiknya bulan yang dipagari bintang"

Hati kecil Batrisya tiba-tiba tersentuh apabila mendengarkan kata-kata ayahnya yang penuh bermakna itu. Dia cuba mencernanya perlahan-lahan dan kemudian menatap mata ayahnya dalam-dalam. Kemudian merenung semula ke arah bulan tersebut.

"Batrisya, abah ada sesuatu nak beritahu ini. Hari tu, waktu abah masih di masjid, ada pemuda datang jumpa abah. Taufik namanya. Budak itu baik orangnya, nak. Dari gaya dan cara dia membawa diri, abah tahu dia seorang pemuda yang soleh. Dah beberapa hari ni abah perhatikan dia. Solat jemaah di masjid tak pernah tinggal. Rajin pulak membantu orang-orang kampung membersihkan masjid tu. Hari tu, ayah terdengar dia bertarannum di masjid. Bagus sekali, nak. Orangnya sopan dan lemah lembut. Kalau boleh"

Belum sempat pun Ustaz Jamil menghabiskan ayatnya, Batrisya sudah mula memotong.

"Apa dia abah? Abah nak jadikan dia menantu abah ke? Abah, cuba abah fikir baik-baik. Layak ke perempuan macam Batrisya ini jadi pendamping lelaki soleh macam dia, abah? Solat pun sekali-sekala. Al-quran? Tak usahlah abah cerita. Dah bertahun agaknya Batrisya tak baca. Dah tak tahu kat mana Batrisya simpan. Pakai tudung pun tidak. Menutup aurat? Jauh sekali. Layak ke Batrisya untuk orang macam itu, abah?"

Dengan nada keras dan linangan air mata, Batrisya mengucapkan kata-kata tersebut. Dia sedih apabila mengenangkan segala kelemahan dan keburukan dirinya. Sedih apabila mengenangkan dirinya yang tidak pernah sekalipun "bertemu" Allah dalam tahun itu. Sedih apabila mengenangkan segala-galanya, tentang dirinya. Sungguh telah lama dia tersesat dan menjadi seorang pendosa. Cerita ayahnya mengenai bulan dan wanita menambahkan lagi kesedihannya.

Sungguh selama ini dia telah membiarkan dirinya menjadi mangsa pandangan mata-mata yang dipenuhi penyakit zina itu. Sungguh dia selama ini membiarkan susuknya yang menawan menjadi santapan bagi penagih-penagih cintanya. Terlalu banyak dosanya sehingga tidak terhitung lagi. Bukan dia tidak mahu berubah. Dia cuma takut akan pandangan orang-orang kampung terhadapnya nanti. Apa kata orang kampung andainya Batrisya yang selama ini dipuja-puja atas kecantikan dan keayuannya menutup semua anugerah itu dengan pakaian yang akan menghalang setiap mata yang cuba menembusinya? Dia cuma terlalu malu dan takut untuk berubah.

Taufik pula.Jejaka yang jauh sekali tinggi darjatnya berbanding dirinya yang lemas dibelenggu kesesatan yang dia ciptakan sendiri. Tidak perlu baginya untuk menemui dan mengenali Taufik sendiri. Dari cerita ayahnya sahaja dia sudah tahu betapa berbezanya dia dengan Taufik. Bagai langit dan bumi. Jejaka yang soleh seperti Taufik sesuaikah menjadi teman hidup seorang pendosa sepertinya? Dia tidak pernah lupa akan janji Allah buat seluruh umat manusia yang selalu disebut-sebutkan oleh ayahnya.

"Dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik(pula)" (an-Nur 24:26)

Taufik sudah pastinya seorang lelaki yang baik. Tapi, dirinya? Siapa dirinya? Dia hanya seorang perempuan yang dia kira selayaknya menjadi milik lelaki-lelaki yang seringkali memuja dirinya kerana kecantikan yang dia tonjolkan jauh panggang dari api! Tidak mungkin lelaki seperti itu mahu, andainya wanita sepertinya menjadi suri hidup mereka.

Hanya akan memburukkan nama dan menjatuhkan maruah sahaja. Batrisya masih mendiamkan diri dengan deraian air mata. Menyesali segala kesilapan dan dosanya terhadap Yang Maha Esa. Dosanya terhadap Sang Pencipta yang telah mengurniakan dirinya dengan anugerah yang menjadi igauan wanita-wanita lain di kampung itu. Kecantikan. Itulah anugerah milik Allah yang selama ini telah dia cabuli dengan menonjolkannya buat tatapan lelaki lain selain lelaki yang selayaknya. Tidak lain tidak bukan, Suaminya.

"Ya Allah. Hamba berdosa pada-Mu. Masihkah lagi ada ruang di sisi-Mu buat hamba yang hina dan jijik ini?" ratap Batrisya tanpa menyedari bahawa Ustaz Jamil masih lagi ada di sisinya.

Batrisya sudah tidak kuasa untuk menatap bulan itu lagi. Setiap kali memandang bulan tersebut, dia akan merasa betapa ruginya dia sebagai seorang wanita yang telah menjual harga dirinya. Dia bangun perlahan-lahan lalu menaiki tangga rumahnya satu-persatu. Tiba-tiba, langkah lemahnya terhenti. Ustaz Jamil menarik lembut tangan mulus anaknya itu.

" Duduk sekejap,nak. Abah belum habis cerita lagi"  lembut tuturan Ustaz Jamil.

Batrisya segera melabuhkan punggungnya di atas tangga itu semula. Dia masih mendiamkan diri.

" Batrisya. Semalam Taufik datang jumpa Abah. Dia cakap" kata-kata Ustaz Jamil terhenti di situ seketika. Gugup juga untuk meneruskan ayatnya.

"Dia nak ambil Batrisya menjadi isterinya"

Batrisya yang sedari tadi mendiamkan diri terkejut. Mungkinkah dia tersalah dengar? Ah! Tak mungkin!

" Dia nak Batrisya menjadi suri hidupnya. Dia nak Batrisya jadi makmum yang akan dia imamkan di setiap solatnya. Dia nak Batrisya menjadi ibu kepada anak-anak yang bakal dia azankan nanti. Dia nak Batrisya jadi isteri yang akan dia bimbing dalam mengejar redha Ilahi"

Mengalir deras air mata Batrisya mendengar kata-kata lelaki separuh abad yang berada di depannya itu. Sungguh tidak pernah dia menyangka bahawa jejaka seperti itu akan memilih wanita sepertinya.

"Tapi, Abah, Batrisya tak"

Dia tidak segera menghabiskan kata-katanya. Pasti ayahnya sudah tahu apa yang bakal dia katakan.

" Jangan begitu, nak Dia ikhlas. Dia terima Batrisya seadanya. Abah tahu dia akan pimpin kau dengan baik, nak. Abah yakin pada dia. Jangan kau tolak lamarannya hanya kerana kau fikir kau tidak layak buatnya. Kerana kelemahanmu itulah kau perlukan pemimpin sepertinya. Percaya cakap abah, nak. Jangan sampai kau menyesal di kemudian hari"

Ustaz Jamil mematikan kata-katanyanya di situ. Kini, segalanya ada di tangan Batrisya. Tidak pula dia ingin memaksa Batrisya. Dia ingin Batrisya bahagia.

Merah pipi mulus Batrisya apabila Taufik memberikan kucupan hangat di dahinya pada hari mereka diijabkabulkan. Sungguh tidak dia sangka lelaki yg baru dia temui sekali, kini sudah sah menjadi suaminya. Pada saat itu juga, Batrisya merasakan cinta yang begitu besar lahir dari hatinya. Tulus dan suci buat Taufik satu-satunya.

Di dalam hati dia mengucapkan syukur yang tidak terkira tingginya ke hadrat Ilahi kerana menghadirkan seorang insan mulia dalam kehidupannya. Semoga dengan kehadiran lelaki mulia yang kini bergelar suaminya, mereka sama-sama dapat menjejak dan mencari cinta yang paling agung itu. Cinta yang tidak ada tandingnya. Cinta Ilahi.

Di dalam hati kecilnya berbisik.

"Kaulah kebahagiaanku ketika di dunia. Kau jugalah kebahagiaanku nanti di sana. Redhakanlah aku menjadi isterimu. Agar kita dapat bertemu dan bercinta semula di syurga." Mengalir air mata kasihnya tatkala merenung cincin di jari manis yang menjadi tanda ikatan cinta mereka berdua.

Sunday 21 October 2012

Etika Dalam Kaunseling Kelompok


Pandangan Tokoh-tokoh


Etika kelompok adalah mengikut keperluan sesuatu kelompok. Menurut Gazda (1977), adalah penting bagi ketua kelompok untuk mengolah satu model bagi mencapai perubahan tingkah laku. Tambah beliau lagi, bila sesi dirakamkan ahli patut diberitahu yang mereka boleh memberhentikan rakaman bila-bila masa jika mereka merasakan ini menyekat penglibatan mereka.

     Bagi Feignberg (1977) pula, etika dalam kaunseling kelompok di mana ketua kelompok harus mempunyai latihan yang cukup dalam teori dan prosedur kelompok. Mereka juga harus sedar tentang kepelbagaian kesan yang mungkin timbul daripada prosedur dan proses kelompok.

      Memberikan pandangannya, Bindrim (1977) menyatakan menjadi satu polisi yang wajar jika ketua meminta ahli menandatangani satu perjanjian yang memerlukan mereka bersetuju supaya tidak berbincang atau menulis tentang perkara-perkara yang berlaku dalam kelompok atau mendedahkan identiti ahli lain.


Kelayakan Pemimpin Kelompok

Pemimpin kelompok mestilah mempunyai kelayakan profesional serta pengalaman yang diperlukan sesuai mengikut kelompok yang mereka pimpin. Pemimpin seharusnya seorang yang teraputik, cekap dan berkesan serta bersedia untuk dicabar dan diuji untuk mendapatkan kepercayaan.

      Pemimpin kelompok juga mesti mempunyai fokus yang jelas terhadap tujuan dan matlamat kelompok, memilih kaedah-kaedah yang sesuai dan mampu mengendalikan aktiviti-aktiviti sepanjang perjalanan kelompok bagi mencapai tujuan dan matlamat sesuatu kelompok itu.

     Pemimpin kelompok mestilah bijak mengendalikan kelompok. Seandainya terdapat sebarang bentuk pertentangan di dalam kelompok, contohnya desakan kelompok yang bercanggah dengan kehendak ahli-ahl lain, pemimpin perlulah peka dan bertindak bijak mengatasi isu tersebut. Seandainya ada ahli yang menjadi sasaran di dalam kelompok, pemimpin haruslah berani campur tangan.

     Sebagai pemimpin kelompok, perlulah turut melakukan aktiviti-aktiviti yang dilakukan oleh ahli-ahli kelompok sebagai sokongan kepada kelompok untuk melakukan perkara itu dengan penuh yakin dan berani. Pemimpin juga harus faham tentang nilai-nilai dalam kelompok dan sedar bahawa nilai-nilai itu adalah selaras dengan etika profesionnya.
Etika dalam kaunseling kelompok juga melibatkan tanggungjawab yang dituntut daripada seorang ahli profesional seperti kaunselor atau pemimpin kepada kelompok yang spesifik seperti orang-orang yang memerlukan bantuan atau sesuatu khidmat dari pemimpin tersebut. Menjadi tanggungjawab pemimpin kelompok untuk memaklumkan kepada bakal ahli kelompok tentang prosedur dan matlamat kelompok, peraturan kelompok, teknik-teknik yang akan digunakan, harapan ahli, risiko psikologikal dan faktor lain yang boleh mempengaruhi mereka dalam membuat keputusan untuk melibatkan diri dengan kelompok.

     Ahli kelompok seharusnya bersedia mentafsirkan pembelajaran mereka dalam kelompok dengan kehidupan seharian mereka dan menggunakannya dengan berkesan. Jesteru itu etika kaunseling kelompok berkait rapat dengan prinsip-prinsip akhlak dan moral yang perlu ada pada kaunselor semasa sesi kaunseling dijalankan. Semasa sesi perjanjian dijalankan satu perjanjian bertulis perlu dimenterai antara ahli dengan kaunselor. Prosedur ini penting kerana melindungi hak-hak ahli dan juga kaunselor.

       Pemimpin kelompok seharusnya berusaha menggendalikan sesi kelompok dan seterusnya menilai kesan bagi kelompok pimpinannya. Proses susulan di dalam kelompok adalah penting kerana ia merupakan satu aspek akauntabiliti pemimpin kelompok. Melalui proses ini juga akan mendorong ahli kelompok untuk meneruskan tingkah laku positif yang mereka pelajari dalam kelompok setelah mengetahui adanya proses susulan setelah tamat sesi kelompok.

    Akhirnya, pemimpin kelompok perlu berwaspada dengan tanda-tanda kelemahan psikologikal ahli kelompok seperti ahli menangis sepanjang masa berada di dalam kelompok, ahli seperti dalam keadaan celaru serta tertekan (berada dalam dunianya yang tersendiri), ahli berdiam diri sepanjang masa dalam kelompok dan tanda-tanda psikologikal lain. Ini menandakan penglibatan mereka di dalam kelompok harus di tamatkan.

   Adalah tidak beretika mengamalkan kaunseling tanpa persediaan yang rapi American Group Psychotherapy Association dan Association for Specialists in Group Work (ASGW), menggariskan secara terperinci, piawaian terbaik bagi latihan yang diperlukan oleh kaunselor.

Kerahsiaan

Kerahsiaan merupakan salah satu etika di dalam kelompok yang perlu dititikberatkan. Ahli-ahli perlu mendapat makluman tentang kerahsiaan di dalam kelompok, seawal waktu penstrukturan, semasa sesi berjalan dan apabila kelompok berakhir. Maklumat kelompok tidak akan diberitahu kepada mana-mana pihak melainkan setelah mendapat kebenaran dan persetujuan kelompok demi kebaikan kelompok sendiri.

     Selain daripada itu identiti setiap ahli dalam kelompok hendaklah dirahsiakan dan menjadi tanggungjawab ke atas semua ahli (Kod Etika Kaunselor, 2005)




Kepentingan Etika Kaunseling Kelompok


Setiap profesion yang melibatkan interaksi antara individu, memerlukan satu bentuk peraturan atau etika yang tersendiri bagi keperluan ahli-ahlinya. Begitu juga di dalam kaunseling kelompok, etika memainkan peranan yang penting sebagai satu garis panduan atau peraturan untuk menjaga profesionalisma kaunselor, kepentingan ahli kelompok serta perjalanan kelompok itu sendiri.

Pandangan yang diberikan oleh Swanson & Van Hoose (1977) yang menyatakan, “Standard or code of ethics are designed to protect the public and also to give guidelines to practitioner so that difficulty with the law may be avoided by the person who follow the profesion’s code”, menguatkan lagi fakta di atas.


Di antara-antara kepentingan-kepentingan itu ialah;
  1. memberi perlindungan kepada ahli dalam profesion kaunseling daripada sebarang tindakan yang boleh menyebabkan “ public condemnation”( penghinaan masyarakat).
  2. Memberi perlindungan kepada klien daripada sebarang tindakan atau layanan yang tidak profesional, atau kecuaian pihak kaunselor.
  3. Sebagai pengukur kepada “self-regulation” dalam profesion itu sendiri.
  4. Melindungi kaunselor daripada tindakan undang-undang sekiranya berlaku perkara-perkara yang tidak diingini bukan disebabkan oleh kesalahan kaunselor itu sendiri.
  5. Mempertingkatkan keberkesanan diri melalui perkongsian pengetahuan dan kemahiran selaras dengan tuntutan dan kesedaran pihak klien berkaitan hak mereka dalam undang-undang.

Definisi Etika Kaunseling Kelompok


Etika berasal daripada perkataan Yunani, iaitu ethos yang bermaksud hukum, adat resam, kebiasaan dan budi pekerti. Dengan kata lain etika merupakan sesuatu yang berkaitan dengan peraturan masyarakat yang terdiri dari tatahukum, tatasusila atau tatatertib masyarakat. Peraturan masyarakat biasa juga dimaksudkan dengan tradisi, norma, kebiasaan atau adat, kod, nilai dan pantang larang masyarakat. Peraturan masyarakat wujud di luar diri individu. Peraturan itu juga bersifat konkrit serta ditetapkan oleh autoriti dalam sesebuah masyarakat.

Menurut Kamus Dewan DBP (Edisi Ketiga, 2002), etika adalah prinsip atau nilai akhlak yang menjadi pegangan seseorang atau dengan kata lain garis panduan yang harus dipatuhi oleh seseorang semasa menjalankan tugas mereka.

Etika (dalam Abdul Rahman Md. Aroff, 1999) adalah disiplin falsafah yang memberi perhatian khusus kepada penilaian kritikal terhadap norma dan piawai yang mewajarkan kelakuan persaorangan serta antara individu. Durkheim (1961) pula menyatakan bahawa etika terdiri daripada suatu sistem peraturan yang telah ditentukan terlebih dahulu tentang bagaimana seseorang itu mesti bertindak dalam situasi tertentu.

Etika adalah suatu tindakan yang menuntut kepatuhan terhadap piawaian profesional serta undang-undang tentang apa yang dianggap betul dan yang salah. Menurut Othman Mohamed (1999), kod etika merupakan tatasusila yang menentukan peraturan kawalan diri terhadap praktis yang dijalankan oleh ahli sesuatu profesion. Ianya merupakan standard asas bagi mencerminkan satu praktis profesional. 

Etika juga boleh membawa maksud yang berlainan tetapi saling berhubungan di antara satu dengan yang lain, iaitu ;
  1) pola hidup am atau suatu cara hidup
  2) set peraturan tingkah laku atau kod moral
  3) tatacara mengenai cara hidup atau peraturan tingkah laku.

Daripada beberapa definisi di atas, dapatlah disimpulkan bahawa etika mengkaji tingkah laku manusia sama ada patut atau tidak manusia bertingkah laku (bagaimana seharusnya manusia bertingkah laku). Etika melibatkan peraturan masyarakat yang didasarkan norma-norma dan nilai-nilai yang baik di dalam sesebuah masyarakat itu. Oleh itu mematuhi kod etika dianggap penting bai membantu membuat keputusan dalam pengendalian kelompok.

Pengenalan Kaunseling Kelompok




Kaunseling Kelompok adalah satu proses antara individu (interpersonal process) yang melibatkan seorang kaunselor dengan beberapa orang ahli atau klien yang meneroka diri serta situasi yang dialami. Jadi proses ini menekankan pemikiran yang sedar, dari segi perasaan dan kelakuan. Tujuan kaunseling kelompok ini adalah untuk memperbaiki tingkah laku klien yang tidak mengikut norma-norma kehidupan yang tidak berkesan atau tidak mendatangkan faedah. Mengikut Corey (1990), kaunseling kelompok bertujuan mencegah serta memulih . Hansen et. al (1976), tujuan mencegah klien dari mengulangi tingkahlaku yang tidak diingini daripada berterusan. Dapat mengatasi masalah yang dihadapi sebelum masalah tersebut menjadi “serius”. Tujuan memulih pula adalah bagi klien yang sedang mengalami masalah yang “serius” di mana kaunseling kelompok merupakan satu proses intervensi untuk menukar kelakuan . 
Kaunseling kelompok berorientasikan masalah yang spesifik, sama ada masalah itu masalah pembelajaran, kerjaya, sosial atau emosi. Isi dan fokus perbincangan dalam kelompok sebahagain besarnya ditentukan oleh klien yang terdiri daripada individu yang normal (dapat berfungsi dengan sepenuhnya). Masalah-masalah yang sering di bawa ke dalam kelompok ialah berkaitan dengan tugas perkembangan dalam hidup seharian. Fungsi kaunseling kelompok ini serta klien adalah memberi sokongan dan empati yang diperlukan untuk menimbulkan suasana yang selamat dan menyembuh yang membawa kepada kepercayaan ahli berkongsi maklumat dan perasaan ke arah menimbulkan celik akal, membaiki sikap serta perlakuan.

Teori–teori kaunseling kelompok adalah “guidelines” yang digunakan supaya proses kaunseling yang dijalankan mendatangkan hasil yang baik atau efektif. Hansen et al (1976), “ each theory proposes a process whereby the counselor and group can participate in the process of changing the member’s behavior”.Dalam menjalankan sesi, kaunselor perlulah mematuhi beberapa etika demi matlamat yang hendak dicapai.

Konsep Guru Biasa dan Guru Bimbingan


KONSEP GURU BIASA
Guru biasa ialah guru yang tidak mendapat latihan khusus dalam bimbingan dan kaunseling Seperti :
-Guru mata pelajaran akademik.
-Guru non akademik
KONSEP GURU BIMBINGAN
Guru yang mendapat latihan khusus dalam bidang Bimbingan dan Kaunseling.

Kaunseling Individu dan Kelompok




KAUNSELING
INDIVIDU
KELOMPOK
Suatu hubungan bersemuka antara Kaunselor & Klien
Kaunselor & Ramai
Perhubungan berlaku secara TERAPUTIK-(perhubungan yang sangat mesra dan intim serta sangat memahami)
Suatu perhubungan BERSEMUKA diantara BEBERAPA orang ahli dan Klien.
Mempunyai ciri KOMUNIKASI yang efektif & saling menghormati.
Perhubungan berlaku secara TERAPUTIK
Menerima klien tanpa SYARAT
Mempunyai ciri KOMUNIKASI yang efektif & saling menghormati ada KEJELEKITAN (mesra antara ahli kelompok seolah2 adik beradik)
TULEN dalam usaha membantu klien MEMAHAMI DIRI & PERSEKITARANNYA
Penerimaan ahli kelompok harus terbuka, tulen dalam usaha membantu klien MEMAHAMI DIRI & PERSEKITARAN.
DATA LOST
Semua ahli bersama-sama dalam proses penyelesaian masalah klien dengan lebih sensitif dan rasa kejelekitan.